Bindweefsel of Fascie/ Facia

 

Bindweefsel is een verzamelnaam voor de structuren die in en rond de inwendige organen,de spieren en pezen, gewrichten, bloedvaten en zenuwen zitten.

Voorbeelden van bindweefselstructuren zijn: ligamenten, pezen en fascie.

Ligamenten

Een ligament is een band van bindweefsel (collageen) om een gewricht heen en verbind dus bot met bot.
Elastische ligamenten , met een grote mate van rekbaarheid, bevinden zich aan de wervelkolom en dan speciaal aan de halswervels.

Pezen

Pezen zijn ook gemaakt van Collageen en verbinden de spieren en botten. De dunnere pezen geven snel mee waardoor er minder kracht nodig is om de pees te strekken (bij botten van gewrichten die een grote beweeglijkheid nodig hebben, bijvoorbeeld het schoudergewricht). De dikkere pezen zijn sterker en moeten met meer kracht worden gestrekt (bij botten van gewrichten die minder beweeglijkheid nodig hebben, bijvoorbeeld het kniegewricht).

De ligamenten, pezen en de spieren die over het gewricht en het gewrichtskapsel lopen, zorgen ervoor dat twee botstukken bij elkaar blijven en zorgen voor beweeglijkheid en stabiliteit.

Fascie

Fascie is een bijzondere vorm van bindweefsel dat ligt rond spieren, botten, gewrichten en organen. Fascie zorgt ervoor dat het lichaam een samenhangend en functionerend geheel is. Het geeft structuur aan het lichaam, het is als het ware de ‘lijm’ die ervoor zorgt dat de vorm van ons lichaam behouden blijft. Het is een groot web dat zich door het hele lichaam heen bevindt, van top tot teen.

Als de fascie gezond is en goed voorzien van water kan het lichaam optimaal funcioneren. De fascie zorgt er dan voor dat alles makkelijk beweegt en over elkaar glijdt. Het faciliteert dus alle bewegingen in het lichaam.

Door een blessure, verwonding of langdurige overbelasting, maar zeker ook door stress, kan de fascie onder spanning komen te staan, vast gaan zitten of minder soepel worden. Dit uit zich vaak in pijn en stijfheid. Lang werd fascie genegeerd door de wetenschap, maar de laatste jaren blijkt dat verstoring in fascie in verband kan staan met ziekte en zijn wetenschappers er steeds meer van overtuigd dat de fascie de plek in ons lichaam is waar de energie doorheen stroomt.

Je kunt de fascie gezond houden door te bewegen, een goede vochtinname en te luisteren naar je lijf. De conditie van de fascie is van groot belang voor ons functioneren.

Drie soorten fascie

  • De onderhuidse fascie: dit is de meest oppervlakkige laag. Het houdt lichaamsvet en water vast en is als het ware een op maat gemaakt pak voor je lichaam. Het is heel sterk en elastisch.

  • De diepe fascie: deze laag ligt dieper in het lichaam dan de onderhuidse fascie. Deze fascie maakt het mogelijk dat spieren kunnen bewegen. Het zorgt ervoor dat spieren soepel over elkaar kunnen glijden en het vangt schokken op.

  • De verbindende fascie: ligt tussen de diepliggende fascie en geeft flexibiliteit en maakt beweging van de interne organen mogelijk. Daarnaast houdt deze laag alle organen, bloedvaten, spieren, botten en zenuwen op zijn plaats.

Fascie is opgebouwd uit twee soorten vezels:

  • Collagene vezels (collageen) die zorgen voor stevigheid, steun, bescherming en geeft organen hun vorm.

  • Elastische vezels (elastine) die zorgen voor bewegingsmogelijkheid, de flexibiliteit van het weefsel.

In een optimale situatie worden de collagene vezels in de fascie iedere zes maanden vervangen. Dit proces wordt gestimuleerd door een gebalanceerd bewegingspatroon.

Naarmate je ouder wordt ‘drogen’ je weefsels als het ware uit en verandert de structuur van het collageen waardoor ons bewegingsbereik (ROM) vermindert, we worden stijver.

Yin yoga is een goede manier om de collageenvezels langer gezond te houden en zo degeneratie, fixatie en dehydratie tegen te gaan. Yin yogahoudingen stimuleren het bindweefsel een aantal stoffen te vormen, de zogenaamde glycosaminoglycanen, oftewel GAGs. Deze GAGs spelen een grote rol in de cellulaire ontwikkeling, reparatie en vervanging. De ketens zijn vitale bestandsdelen voor de ontwikkeling van vele systemen in het lichaam, waaronder hoornvliezen, kraakbeen, pezen, huid en bindweefsel.

Als we ons bindweefsel stimuleren wordt het lichaam aangestuurd om een van de bekendste GAGs aan te maken, hyaluronzuur. Hyaluronzuur kan, in verhouding tot haar massa, zeer grote hoeveelheden water aan zich binden (tot zes liter water per gram, dat is dus zesduizend keer het eigen gewicht aan water!).

Hyaluronzuur is het hoofdbestanddeel van de synovia (gewrichtsvloeistof), werkt als smeermiddel bij alle gewrichtsbewegingen en zorgt er daarnaast voor dat het bindweefsel van meer vocht wordt voorzien. De gewrichten blijven hierdoor soepeler en zo stellen we het verouderingsproces langer uit.